Foto: De VV Partij familie in de 40-er jaren

Het begin van VV Partij ’33.

Zouden de oprichters in 1933 ook maar in hun stoutste dromen hebben vemoed dat de voetbalsport zo’n enorme vlucht zou nemen? Waarschijnlijk niet, want toen Willem Simons en Sjef Keulen in de zomer van 1933 het initiatief namen voor de oprichting van een voetbalclub in Partij-Wittem, zag de wereld er heel anders uit. We hebben jaren lang horen vertellen: over de vele derby’s, de ballen met riemen, de waskommen, de slechte velden, het vervoer naar uitwedstrijden per fiets, te voet, een enkele keer per tram of zelfs met paard en wagen! Er is inderdaad veel veranderd.

Dat neemt niet weg dat in de zomer van 1933 een aanzet werd gegeven waarvoor we nu nog dankbaar moeten zijn. Want in die jaren, vlak voor de oorlog, bleek VV Partij meteen goed wortel te schieten in onze kleine gemeenschap. Niet alleen door de sportieve prestaties en de mogelijkheid die men bood om voetbal te spelen, maar vooral ook omdat de voetbalclub vanaf de oprichting aan andere activiteiten in ons dorp volop meewerkte. Nu nog worden door ouderen vertelde smakelijke verhalen, met regelmaat opgevist uit de grote doos vol schitterende verenigingsherinneringen, over grote feesten en optochten in die beginjaren, waarbij de anekdotes over memorabele gespeelde wedstrijden in het verleden, uiteraard niet ontbreken.

In augustus 1933 stonden de oprichters Wilem Simons en Sjef Keulen dus aan de wieg van voetbalvereniging Partij. Er diende een vergadering te worden opgeroepen en dit werd kenbaar gemaakt door een papier te bevestigen op de boom voor ons dorpscafe in de bocht, de huidige Remise. Deze oproep bleek geen loze kreet te zijn, want de gewenste vergadering werd vervolgens druk bezocht met als gevolg de oprichting van VV Partij op 20 augustus 1933.

Er werd een eerste bestuur benoemd waarin de volgende heren zitting namen: Hub Ortmans werd de eerste voorzitter van VV Partij, Anton Loozen werd benoemd tot secretaris, Pierre Simons penningmeester, Willem Simons was de vice-voorzitter terwijl Sjuf Kockelkoren en Alois Nix tevens zitting namen in het bestuur. Bestuurslid Sjuf Kockelkoren werd later de opvolger van Hub Ortmans als voorzitter, een functie die hij nadien vele jaren bleef bekleden.

In 1933 was het de bedoeling van van deze voetbalpioniers dat de nieuwe club door het leven zou gaan onder de naam IVO. Die naam werd echter al door een andere vereniging in de provincie gevoerd en door de voetbalbond niet goed gekeurd, waarna werd besloten onder de naam VV Partij ’33 in te schrijven.Intern wordt de naam IVO nog steeds, vol overtuiging en vaak luid hoorbaar, gevoerd, vooral op momenten dat ons mooie clublied duidelijk hoorbaar ten gehore wordt gebracht. Dit vooral om iedere toehoorder goed te laten weten, dat deze drie letters staan voor ons verenigingsmotto: In Vriendschap Opwaarts.

Januari 2011

Jacq Brocheler